Överdriv inte era startbehov.
Vårt samhälle är beroende av att företag lyckas för att skapa värde och jobb. Det innebär att vi måste underlätta etablering och tillväxt, samt att de som startar företag gör kloka val på vägen.
Idag är det bara ungefär 10 % av alla nystartade företag i Sverige som finns kvar efter 2–5 år. Med andra ord, bara ett av tio företag överlever i fem år,
Faktum är att nästan alla företag redan kollapsat inom ett år efter att de startats. Dessa siffror kan tyckas dystra, men det finns olika faktorer, exempelvis näringsgrenar, regioner och brist på tillväxt, som orsakar konkurser.
Om man känner till några av fallgroparna och anledningarna till att företag misslyckas är det lättare att fatta beslut som ökar sannolikheten för att företagen överlever. Här tar vi upp några av de vanligaste orsakerna till att företag får det svårt.
Med kassaflöde menas helt enkelt mängden pengar som kommer in och mängden pengar som går ut ur verksamheten under en given period. De flesta entreprenörer brinner för, och är kunniga om, sina produkter och tjänster. Det finns mycket att lära när du startar eget företag, och du behöver inte vara revisor för att göra det.
Att ha en bra överblick över hur mycket som går ut och hur mycket som kommer in är väsentligt för att kunna täcka löpande utgifter – så, att få till rutiner för detta från början kan förebygga problem längre fram.
När du startar upp ett företag är du ofta full av energi och mod, och det kan vara lätt att ryckas med. Du kanske skaffar fina lokaler i ett dyrt område, köper in ny utrustning och lager, anställer medarbetare och så vidare.
För de flesta skulle det vara bättre att hålla i plånboken och hellre bygga upp företaget succesivt. Kanske kan du även klara dig lite längre med den utrustning du har istället för att köpa nytt?
För att ta ett exempel: även om vi på Cowab säljer utrustning och inredning till arbetsplatsen betyder det inte att vi ständigt byter ut pallyftare, lagerhyllor och skrivbord. För det mesta är vi måna om kvalitet (våra produkter håller länge), men vi ser också till att vi sällan behöver köpa nytt. Det gör vi genom att planera våra inköp noggrant, och genom att ta väl hand om det vi har.
Många problem kan undvikas om du förutser dem och har en bra och utarbetad plan. Innan du startar ett företag måste du först och främst veta att det finns en marknad för det du vill sälja. Det kanske låter självklart, men många företag överlever inte eftersom det inte finns tillräckligt många kunder som är intresserade av vad företaget säljer.
Förutom att se till at du har en marknad är det nödvändigt att ha en plan för andra delar av verksamheten: produktion, logistik, marknadsföring och vem som ska göra vad. Att driva ett företag är ofta mycket mer jobb än du tror – så bra planer och rutiner kommer spara dig mycket frustration.
Marknadsföring, och den tid det tar, underskattas ofta. Det spelar ingen roll hur fantastisk din produkt eller tjänst är om ingen har hört talas om dig.
Att driva ett företag är ofta dyrare än man tror. Även om du bara ska tillhandahålla tjänster, och tror att du endast behöver en dator och internet, kommer dina kostnader snabbt byggas på med andra produkter och tjänster ditt företag behöver.
Exempel på sådana kostnader är licenser och program, såsom hemsida, e-postadress, bokföringsprogram, ritprogram, fakturering, program för publicering av inlägg på sociala medier, statistik, bilder och videor (beroende på vad du gör).
Du kan behöva köpa tjänster av andra för att skapa en logotyp och designa förpackningar, frakt, bokföring, hjälp med reklam eller annat, utöver kostnader för inredning och utrustning.
Tänk även på försäkringar, elavtal, telefon, hyra, lån och andra utgifter som kan uppstå. Att ha realistiska förväntningar på driftkostnader hjälper dig både att få en bild av vad du behöver i startkapital och på att göra rätt prioriteringar.
De flesta som startar ett företag kommer att ha konkurrenter som är både större, mer etablerade och välkända. Som nystartat företag har du dock en stor fördel gentemot dinosaurierna: du kan svänga om och göra ändringar om det behövs.
Viljan att förändra är en viktig egenskap, man får inte gå i fällan och falla pladask för sin egen idé och envist hålla i den även om idén bevisligen inte fungerar eller är utkonkurrerad. Du måste, med andra ord, vara villig att ständigt göra nödvändiga anpassningar för att säkerställa att kundbasen finns där för att företaget ska kunna överleva.
Ibland är det så att man gjort allt rätt, men ändå vänder inte verksamheten. Det kan vara så att marknaden, lagstiftningen eller samhället förändrats, att man inte kan sälja tillräckligt eller andra förutsättningar förändras. Ibland blir man helt enkelt trött för att det tar för lång tid, och man bestämmer sig för att lägga ner verksamheten.
Oavsett anledning kommer man vid ett eller annat tillfälle till slutsatsen att företaget inte är förenligt med vinst, och även om valet kan vara svårt (man har lagt ner mycket tid och energi) så är det ibland det rätta att göra.
Att starta ett företag som inte överlever upplevs av många som ett stort misslyckande.
Det är dock viktigt att komma ihåg att man ibland måste våga ta steget för att ta reda på om det kommer att fungera eller inte – och oavsett utfall finns det oerhört mycket att lära sig av att driva ett företag. Du kan till exempel ta med dig det du har lärt dig för att öka chansen att lyckas nästa gång du väljer att satsa.